thefascinatingmonster.blogg.se

Här kommer jag att berätta om mötet med en psykopat. Hur allt gick till, hur det kändes och hur det slutade.

Hinner inte...

Publicerad 2014-05-27 10:39:31 i Allmänt,


...skriva så mycket just nu. Det är fullt upp med jobb, bokslut och hästar och nästa vecka ska jag ha hela tre dagars semester (fast jag tycker att det är lyx eftersom jag dessutom har helgens dagar ledigt också).

Men i väntan på ett nytt inlägg tänkte jag skicka er vidare till något jag snubblade över på nätet. Det är hårt, men uppriktigt skrivet. Enjoy.

sidselb.blogspot.se

Kommentarer

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-27 11:47:04

Mycket informativ och bra länk. Tack!

"RUNT -RUNT - PÅ CENTRIFUG-PROGRAMMET I HJÄRNTVÄTTMASKINEN. -- Du är så trött. Så till döden utmattad. Har levt upp till alla förväntningar -- och aldrig var det just så det skulle vara, utan du förväntas uppfylla nästa förväntning också.
Total uppmärksamhet -- alla ögon på MIG! dundrar psykopaten -- "Ligg inte där och låtsas om att du är sjuk! Du stjäl uppmärksamheten bort från mig."
"Du är inte döende. Din hypokonder. Du vill bara ta uppmärksamheten JAG skall ha. Det är JAG som är JAG."
Verkligheten överstiger vår förmåga att tro den är sann."

Detta blev jag och sonen utsatta för, då jag låg totalt utslagen i hög feber.
Jag var otrevligt, hette det, när jag släpade mig upp från sängen tidigt på kvällen. Ursäktade min ton och förklarade uppgivet att jag var så trött och sjuk.
"Du behöver inte vara otrevlig för det, för JAG KANSKE OCKSÅ ÄR SJUK"!, vrålade han.
Bad honom dra åt helvete och det var då näven for upp, men den träffade mig aldrig.
Detta spektakel utförde han mitt framför ögonen på vår son...

Som "Sidesel" uttrycker, "det är ett Helvete på två ben."

Svar: Nu slapp ju jag uppleva detta, men jag såg antydningar till denna självupptagenhet och även om det är svårt att tro att en människa skulle kunna uppföra sig så kan jag lätt se monstret framför mig i scenen du beskriver.

Jag har hört kylan, föraktet och hatet i hans röst, om än korta stunder. Han är inte ens Jekyll and Hyde - för där finns det en god och en ond sida. Monstret är bara Hyde...som är bra på att spela Jekyll, för att nå sitt mål.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Klarsynt

Publicerad 2014-05-27 22:54:37

"Du Mariana"... jag förstår att du har djupa ärr inombords efter det du upplevt med P... jag känner med dig! Här är jag förskonad, och min upplevelse av iskyla per telefon räckte för att göra mig förvirrad och rädd... ett beteende som påminde mig om barndomen...Jag avslöjade P utifrån min tel konfrontation.. något som han förstod och innebar "FLYKT"...
Du A .. njut av egen tid och känn ingen press att skriva kontinuerligt! Dina inlägg har hittills varit både personliga och värdefulla.. men för att förstå en P fullt ut behöver man dessvärre uppleva P innan man kan reflektera vad som händer och vad man känner.. och då har ju en viss skada redan skett...

Svar: Tack. Men det är klart att jag känner viss press. Det är många vänner och bekanta som följer mina inlägg med stort intresse. Men visst...det får ta den tid det tar.

Har försökt göra bloggen sökbar, men det går inget vidare. Ni är välkomna att dela den, om ni vill.

Visst har han satt sina spår... Det kan jag inte förneka, men mitt möte med honom har även gett mig otroligt mycket lärdom om hur jag själv har fungerat och vad jag själv behöver jobba på. I slutänden tror jag att det har gjort mig till en bättre och tryggare människa. Sen har jag ju även honom att tacka för att jag har fått lära känna C, som är en fantastisk människa.

Men OM nu J läser denna blogg - tro inte för en sekund att det har tämjt tigrinnan i mig. Ondska ska med ondska fördrivas och jag står fortfarande benhårt fast vid att behandla andra som dom behandlar mig.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-27 22:57:50

Bra liknelse!

Vad som även har slagit mig, är att man kanske inte ska förakta J. Jag menar, han kan ju inte rå för att han är.
Den tanke som smugit sig på, dock fortfarande svårgreppad, är att han ÄR vad han är. Och då har denna tanken inte omfattat några känslor, som förakt som faktiskt finns i mitt sinne till och från då jag får för mig att tänka på honom.

Vad jag även har reflekterat över är att om man föreställer sig att man sätter honom totalt utanför sig själv och visualisera honom som om han vore i en glaskupa. I den glaskupan existerar endas hans värld med alla de egenskaper han besitter - han lever sitt liv, har sin vardag med rutiner vanliga Svenssons har. Men i den glaskupan lever också en störd människa som tar sina tillfällen i akt för att leva ut sin lusta i alla dess former.
Utanför glaskupan lever vi. Vi har också ett Svenssonliv. Vi lever också ut våra lustar. Våra begär, ja allt en "normal" människa gör. Vi väger gott mot ont. Ser sanningen i vitögat och lever som vi lär. Vad som skiljer glaskupans värld från våran (där är allting fritt och öppet. Valen står alltid vid våran dörr och väntar på att vi ska öppna), är att världarna emellan oss är parallell. Vi kommer aldrig någonsin in i glaskupan. Och han, kommer aldrig någonsin ut och in i våran värld. Det går aldrig heller att slå håll på glaset... Han är fast där inne. Vi kan gå sida vid sida, men vad som sker i sista slutänden, är att vi går vår väg. Vi står till slut kvar och studerar det vi fått erfara - en inburad själ, utan hopp, utan en chans att någonsin kunna tämja.

Han är vad han är - fånge i sin egen värld.


Svar: Sant - han är vad han är. Och när man väl inser att det verkligen är så...och hela innebörden (det är det som är så svårt att greppa...hur någon som ser ut som en människa inte besitter det som är själva kärnan i ordet "mänsklig", dvs empati) av det...det är då man förstår att det inte finns något mer att förstå. Inga pusselbitar kvar att lägga, ingen kärlek och förståelse som kan få en sargad själ att läka och bli "normal" - han är vad han är och han kommer alltid att göra det han alltid har gjort. För att han vill och för att han inte har dom känslor som sätter upp så många outtalade regler för oss andra.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-27 23:11:11

Tack, rara Klarsynt! Du har även min fulla sympati vad det gäller både mötet med P och vad du påmindes om från din barndom.

Det är så det gör, när man konfronterar dem - de drar som en avlöning. Det är iofs lika bra det, men det känns iaf. "Normala" människor försöker åtminstone fejsa en och försöka ställa saker och ting till rätta. Men med en störd person är som att förvänta sig att det dimper den en miljon i brevlådan om ett par sekunder.

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-27 23:16:47

Rättelse: han kan ju inte rå för att han är som han är.

Nu blev jag glader! Under alla omständigheter, så är jag också mycket tacksam och glad att jag fått möta dig!
Så mycket du har gett mig under den korta tid vi haft kontakt.
Vet nog ingen, som är mer skarpsynt än du. Bitchig, ödmjuk och klok - en rolig mix som passar mig utmärkt. :)

Svar: Fina du! Right back at ya!

Vi får väl hålla koll på honom framöver - han letar reda på tjejerna, som är som du och jag, åt oss. Och sen kan vi bilda en alldeles egen Monsterklubb. Fan, va kul vi skulle kunna ha! ;-)
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-27 23:52:22

"Hej och välkommen alla Monsterdiggare!" För att citera... ja, vad fan kallades han? Han, du vet, Barnarne i Trazan och Barnarne.

Never mind. Hur det än är. Hur många sår det har lämnat och hur vi än vänder och vrider oss, så har vi åtminstone förmågan och möjligheten att läka, försonas med oss själva och det vi fått erfara, på gott och ont.
Vi kan vara tacksamma att vi kan skilja agnarna från vetet och samtidigt förstå, någonstans inom oss, att vi kommer gå starka och en erfarenhet rikare ut detta. Varför? Jo, för att vi kan!

Svar: Jag vet precis vem du menar :-P

Ja, vi kan ju det. Och vi finner glädje i vardagen genom att visa och få uppskattning, omtanke och kärlek. Små saker i livet som ger de bästa stunderna.
thefascinatingmonster.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela