thefascinatingmonster.blogg.se

Här kommer jag att berätta om mötet med en psykopat. Hur allt gick till, hur det kändes och hur det slutade.

BITAR SOM INTE PASSAR

Publicerad 2014-05-03 18:59:36 i Allmänt,



Jag gjorde så gott jag kunde med ett pussel där bitarna var utkastade på stor yta och helt ologiskt.

Om jag skulle försöka gissa mig till hur bilden egentligen såg ut så skulle jag säga ungefär såhär:

"Han har gjort många misstag, behandlat nära och kära fel. Han vill nog älska och bli älskad...han vill nog bli en bättre man, men han är rädd. Rädd att satsa och förlora."

Hrm...men det var saker jag inte kunde förklara. 

T.ex...varför hände det fortfarande att han "försvann" vissa kvällar? Jag hade ju naturligtvis inga konkreta bevis, men min magkänsla sa mig att det fanns en annan kvinna... Och jag förstod det uppförandet i början. Då strulade ju jag med E och det är klart att det gjorde honom osäker. Det kanske inte är rätt, men det är ganska mänskligt att "ha en plan B".

Men nu visade jag ju mer än gärna, på alla sätt, att jag var hans.


Om han nu var så övertygad om att jag var "kvinnan i hans liv" och jag, gång på gång, talade om att det var viktigt att han ansträngde sig för att lära känna mina föräldrar och att han måste börja engagera sig i min livsstil...varför kom det bara tomma ord? Han lät otroligt övertygande och försäkrande när han sa "du ska se att jag lär mig, gumman". Men ju fler gånger han sa det och sedan inte ens försökte...ju mer skeptisk blev jag.

Min mor, som är väldigt öppen och inte dömer folk efter utseendet, sa något hon aldrig  sagt tidigare. "Jag vill inte ha honom i mitt hus! Jag kan inte sätta fingret på vad det är...men han ger mig rysningar - han gör mig illamående!"

Jag tyckte att hon var orättvis! Nog för att det var dålig stil att han inte ansträngde sig för att föra en dialog och lära känna henne - men han var inte otrevlig. Om hon inte ville prata med honom så slapp hon...det var ju inte så att han trängde sig på och försökte tvinga henne att prata med honom - tvärtom...sa hon ingenting så sa inte heller han någonting.

Jag fick henne att gå med på att låta honom följa med in när vi var nere och hon nöjde sig med att ignorera honom...


Varför ville han ha familj med mig när han inte var ett dugg intresserad av att träffa sin egen son? Han sa att han ville, men att det inte gick för att han och mamman rök ihop så fort dom försökte ha kontakt och att han därmed valde att hålla sig borta - för pojkens skull. Jag tyckte att det lät som en dålig ursäkt. 

Han hade målat upp en bild av mamman, C, som värsta psykfallet och därmed omöjlig att ha att göra med. Det trodde jag vad jag ville om. Jag är alltid skeptisk när någon spyr så mycket galla över en annan människa och det finns alltid två sidor på ett mynt. Men jag tänkte att det kanske var ett mellanting. Att hon hade temperament och att hans tendenser att inte ta ansvar, inte vara kontaktbar, inte ringa tillbaka, kanske ställa in möten i sista minuten etc etc fick henne att gå i taket - med all rätt! Och när det då blev bråk och därmed besvärligt så ryckte han på axlarna, sa att det inte funkade och gav fan i allt.

En sak var säker - jag ville INTE ha barn med honom. För det första så kunde man inte lita på honom...och för det andra hade jag en märkligt kuslig känsla av att det vore att sätta sig i en situation där han kunde kontrollera mig. Så, nej - det fanns inte en chans att det skulle ske. Lite synd, tänkte jag...vi skulle förmodligen fått otroligt vackra barn...


Det här med ex... Han hade fortfarande saker ute hos, B. Ibland åkte han ut för att hämta något, ibland för att hjälpa henne på gården. Och när han väl var där svarade han inte i telefon. Skumt... 

Jag frågade honom om hon skulle bli sur om han pratade med mig när han var där och han inledde svaret med standardfrasen "Nae...jag vet inte." Okej...du vet inte? Varför skulle hon bli sur? Vet hon om att du träffar mig? "Vet faktiskt inte. Tycker det är dumt att chansa...jag står ju fortfarande skriven där ute - så jag kan dra resorna i deklarationen".

Jag släppte ämnet och gjorde en mental anteckning.

Nästa gång han skulle ut och hämta någonting hos henne pratade vi i telefon när han satt i bilen, på väg dit. Han sa att han skulle höra av sig när han var på väg hem. Det tog några timmar så ringde han. Jag frågade om det gick bra och han svarade att han inte åkt dit. Okej...? Varför? "Äh, jag orkade inte. Jag vände å körde hem igen." Okej...men du hörde väl av dig till henne och sa att du hade ändrat dig, att du inte kommer? "Nä." 
Ytterligare en mental anteckning.

Så när han vid senare gnällde om att hans ex (B och C, vid olika tillfällen) var psyko bara för att han inte svarade i telefon eller på sms så tänkte jag att det har jag full förståelse för. Det är respektlöst att ignorera folk! Så jag sa till honom; Dina, så kallade, psykoex har en gemensam nämnare - och det är du...

Han kom inte med något motbud.


Jag började även fundera över mitt sätt i allt det här...

Sedan vi bestämde oss för att "vara på riktigt" hade jag sagt att jag älskade honom. Men det kändes som om jag ljög. Jag sa det för att det förväntades av mig. Men om jag inte älskade honom...varför klarade jag inte av att bryta med honom, trots att jag egentligen inte trodde att vi kunde leva ihop...? Jag hade inget bra och övertygande svar på den frågan...men jag sa aldrig, inte en enda gång, till mina tjejkompisar att jag älskade honom. Jag sa att jag "kände mycket för honom"...

Fortsättning följer...

Kommentarer

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-05-04 00:15:44

Ja, kära tider! Sitter faktiskt och småskrattar för mig själv.
Vilken stackare han är, som har en sådan mor till sitt barn!
Ja, jag säger då det! Ljuger för att dölja hur det FAKTISKT låg till. Allt för att skydda sig själv och sin totala avsaknad av kärlek och ansvar till sitt eget kött och blod. Jävla offer! Blir fan arg istället.

Och den karln vill hon "hjälpa" och samtidigt sova i samma säng med?? *kräks*

Svar: Mm... Det är svårt att veta om någonting han säger någonsin är sant!

Tja...det är väl deras problem, antar jag. Genom att tro att det finns räddning för honom så innebär ju det att han då måste veta vad han gör. Att han har en liten gnutta empati någonstans inombords. Isf är han OND!

Jag föredrar min/vår övertygelse. Den innebär iaf att han gör vad han gör för att han kan. Han har ingen empati och moral som sätter gränser och kan aldrig fullt ut känna och förstå vad han orsakar.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Klarsynt

Publicerad 2014-05-04 07:38:49

Våra upplevelser löper verkligen parallellt kring dessa P....och genom mina kommentarer vill jag bekräfta att din story är oerhört viktig ....
Pusselbitar ja... de ramlade in hela tiden.. och samlades på hög inombords..
Två långa relationer hade denne P bakom sig, och där det fanns barn med i bilden var det "kärlek och hat" dagligen, som gjorde att han inte orkade utan lämnade kvinnan och barnet..det var synd om honom... Det andra förhållandet varade mycket länge... och jag har funderat mycket över hur den kvinnan orkade.. har aldrig fått något svar.. men kanske hon underordnade sig total kontroll??... förstod att P:s liv levts promiskuöst...och relationen upplöstes till slut och han hade naturligtvis blivit väldigt illa behandlad, och saknar tillit till kvinnor...SUCK!.. och det är vidrigt att nya offer hamnar i deras nät hela tiden....

Svar: Ja, det är dessa P som så luriga. Det är flera små incidenter hela tiden. Det är lätt att man har "överseende" med dom medan man försöker bilda sig en uppfattning om personen i fråga. Men har man otur har man satt sig i en sits som är svår att komma ur (hus, barn etc) när man väl förstår vad det handlar om. Eller så har man helt enkelt blivit beroende av honom - psykiskt och/eller fysiskt...för han är som en drog. Egentligen fler negativa saker än bra...men dom bra - vilken kick!
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Klarsynt

Publicerad 2014-05-04 13:09:09

Mm.....och jag kan inte sticka under stol med att P- drogen var berusande... så länge förnuftet var bortkopplat! Uppvaknandet var oerhört smärtsamt....

Svar: Ja, det är ju så det är. Annars hade ju ingen fallit för dom...
thefascinatingmonster.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela