thefascinatingmonster.blogg.se

Här kommer jag att berätta om mötet med en psykopat. Hur allt gick till, hur det kändes och hur det slutade.

ABSURDA TANKAR

Publicerad 2014-06-26 03:48:40 i Allmänt,


Absurda tankar. Ogenomtänkta tankar. 

Ni får ursäkta mig. Klockan är mycket, jag är trött och har inte lagt någon tid på att tänka igenom om det jag skriver är rimligt. 

En del funderingar dyker upp i huvudet några minuter, men försvinner sen när jag försöker se om dom går att applicera på verkligheten. Det gör dom sällan.

Men i natt...för skojs skull...slänger jag ur mig en av dom ändå. Ta inte så allvarligt på det. Se det som ett skämt...med en gnutta allvar, men som i slutänden låter verkligheten vinna. Låt inte dessa monster ta ifrån oss rätten att skratta lite ibland...att själva få vara lite knäppa.

Jag har funderat på hur det skulle vara om J var en snäll psykopat...? Eeh...hur då, snäll?

Jo...även om han egentligen skiter i hur hans, t.ex, kvinna mår så...även om han inte vet hur det känns att känna...har han ju lärt sig hur de olika känslorna ser ut. Han vet också att om han spelar omtänksam och kärleksfull blir kvinnan glad...och om han är elak och hotfull blir hon ledsen och rädd.

Om jag drar en liten parallell till grunden för min tanke. Den tecknade filmen Monsters Inc (är inte det ironi, så säg). Monstren där gör vad monster alltid har gjort - dom hotar och skrämmer. Och skräcken dom framkallar omvandlas till energi...som i sin tur säkerställer deras levnadsstandard...ja, deras existens, faktiskt.

Men...dom upptäcker, till slut, att skratt och glädje (notera att jag medvetet inte tar upp kärlek då det blir missvisande i min liknelse) genererar mer energi än tårar och skräck. Dom kommer helt enkelt längre på att vara snälla.

Så därför har jag funderat på om det hade gått att få monstret J att bli "snäll". Egentligen behöver han ju inte mena det...eller känna kärlek. Han hade bara behövt låta bli att vara elak. För nog fan vore hans kvinna mer villig (och fan så mycket trevligare), att försöka tillgodose hans behov om hon fick något positivt som belöning,

Men sen kommer, som sagt, verkligheten ikapp och då inser jag att det är totalt omöjligt. För som alla psykopater är han impulsiv och har inte tålamod att vänta på att få sina behov tillfredsställda. Och många gånger ger det snabbare effekt att vara elak än vad det gör att snäll. Den där gamla klyschan, ni vet - nice guys finish last.

Fast...jag kan inte låta bli att fundera på inopererat chip som ger elchocker när han "är stygg". Han skiter fullständigt i moraliska och samvetstyngande straff, men ren smärta kanske kunde funka?

Kanske borde söka patent på en sådan lösning på psykopatproblemet...

Fortsättning följer...






 

Kommentarer

Postat av: Mariana

Publicerad 2014-06-26 19:56:16

Alla tankar är tillåtna och dina tankar om psykopaters komplexa natur huruvida det finns möjligheter att fixa deras störda egenskaper är ypperlig. Men å andra sidan, så finns det såklart inget man kan göra, mer än i tanken. ;)


Svar: Precis! Och det finns definitivt ingen möjlighet att "fixa dom" genom att ge dom kärlek och omtanke.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Klarsynt

Publicerad 2014-06-27 08:49:57

"Inmonterat chip"... en lysande ide'... även om vi inte önskar andra smärtsamma upplevelser, så kanske just smärta kunde bli en signal att något är fel ...få P att vakna en smula och kanske hitta ett litet fotfäste i verkligheten... Med tankens kraft kan vi förverkliga mycket och ibland händer mirakel...men ledsamt nog stannar tanken här...
Ett halvår har gått, befinner mig idag i en fin varm äkta relation.. ändå finns dagligen funderingar kring dessa "icke-personligheter".. Trots att vi är många som upplevt trauman med P så kommer insikten om tillvarons guldkorn att leva i kärlek och harmoni så långt det går med sig själv och andra."Jag är stark eftersom jag är sårbar. Jag är klok för jag har gjort mängder av misstag Jag är lycklig eftersom livet har gjort riktigt ont ibland Jag älskar för jag vet hur det känns att förlora någon nära Jag har medkänsla eftersom jag upplevt lidande Jag skrattar för mitt liv har varit tufft ibland Jag lever för att livet inte är någon självklarhet" ( Jesper Caron)

Svar: Visst går det inte att genomföra just denna idén...men poängen är nog att, eftersom det inte går att ändra dessa individer så finns det bara ett sätt att hantera dom på. Behandla dom som dom behandlar oss. Var kall, beräknande och hänsynslös. Det behöver du aldrig ha dåligt samvete för.

Ja, jag sa det till J - "du är likgiltig inför livet". Det var innan jag egentligen visste så mycket om psykopater. Så rätt jag hade. För som du säger...det som är livet för oss, dvs kärlek, sorg, känslor överlag...det existerar inte för dom. Vilket fattigt och meningslöst liv dom måste ha!
thefascinatingmonster.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela