thefascinatingmonster.blogg.se

Här kommer jag att berätta om mötet med en psykopat. Hur allt gick till, hur det kändes och hur det slutade.

HUR ÄR VI FUNTADE?

Publicerad 2015-10-02 11:08:07 i Allmänt,



Jag tittar på tv-serier och, periodvis, film. Mitt sätt att koppla av på kvällen innan det är dags att sova.

Några exempel på serier är House, Elementary, The Blacklist, The Mentalist...och några exempel på filmer är Beck, Sherlock Holmes, Ironman.

Lite blandat och långt ifrån allt jag tittar på, men anledningen till att jag tog upp just dessa är att de innehåller samma ingrediens - en huvudrollsinnehavare med psykopatiska drag. The Mentalist är dock lite luddig...men det är något som inte riktigt stämmer med Patrick Jane.

Det är mycket vanligare än de flesta vet att vi (särskilt den kvinnliga delen av publiken) dras till just de personlighetsdragen.

Vi är fascinerade...och, framförallt, imponerade av dessa starka, självsäkra och speciella män. De går sin egen väg och gör som de själva vill.

Jag är inte imponerad längre. Fascinerad? Ja...men jag analyserar tanken bakom karaktären och ifrågasätter varje gest av välvilja. Undrar vilken baktanke som finns.

Innan jag träffade J så tyckte jag att Mikael Persbrandt var otroligt sexig och manlig - numera ger han mig rysningar. Jag kan fortfarande se vad jag tyckte var attraktivt...men jag ser också bara en kall människa. 

Jag säger inte att han är psykopat. Jag vet inte huruvida han är det...men jag vet vad min magkänsla, i kombination med lärdomar, säger mig...

Om ni tycker jag kommer med vilda spekulationer - se då filmen "Hela härligheten". Visst...han är skådespelare och han är bra på sitt jobb - men där ser ni en klockren psykopat.

Så därav min fråga - hur är vi funtade? Hur kan vi, bokstavligen, dras till dessa monster?

Och varför lär vi oss inte att upptäcka dem när vi väl har varit öga mot öga med ett? Hur är det möjligt att gå på dessa spelade känslor och falska löften mer än en gång? 

För oavsett om det är flera omgångar med samma monster eller en gång med olika monster så är ju varningssignalerna och mönstret detsamma. 

När vi väl har insett hur det ligger till kan vi inte längre skylla på monstret...då är det dags att se till oss själva - vad behöver vi göra för att jobba bort den störda delen hos oss själva som i hemlighet längtar efter mörkret hos ett monster...?

Kommentarer

Postat av: Skvitt

Publicerad 2015-12-29 21:41:27

Är det inte så enkelt bara att man tror gott om människor och när magkänslan säger annat så klandrar man sig själv för att tänka och känna så, för så kan det ju inte vara.
Psykopaten avväpnar allt motstånd, gång på gång, men inte hur länge som helst.

Stöter man på en ny psykopat, tja en kan man ju råka ut för i sitt liv, men inte två. Magkänslan, nej fy hur kan jag ... måste vara fel på mig!

Och ... Ja, magkänslan hade rätt igen. Psykopater finns det ju trots allt gott om.

/Skvitt

Svar: Visst vill man tro gott om människor. Det är säkerligen en stor anledning till att vissa, både en och två gånger, går på den vackra bild en psykopat målar upp.

Och självklart är vissa psykopater otroligt intelligenta och därmed väldigt bra på att hålla fasaden uppe och parera varje ifrågasättande med ett rimligt svar...men innerst inne tror jag att man egentligen vet, efter en tid (som du skrev), att något är fel.

Man har själv ett ansvar att göra det som är bäst för en själv och för sin familj. Om personen jag är tillsammans med orsakar både mig och min familj problem och smärta så måste jag ta ansvar för min del i det hela.

Fool me once - shame on you, fool me twice - shame on me.

Har du en gång råkat ut för en psykopat så borde det vara lättare att se tecknen nästa gång...och väljer du då att ignorera de tecknen så kanske du borde ta en ordentlig funderare på varför du dras till monster? Börja där. Sök hjälp och lär dig förstå hur du fungerar och hur du kan hjälpa dig själv till att vilja ha det liv du förtjänar. För ingen förtjänar ett liv med en psykopat.

Visst finns det människor som är överempatiska (psykopatens favoritoffer), men att vara överempatisk och vilja hjälpa och rädda alla är inte positivt. Om du inte tar tag i det och lär dig att sätta gränser så skadar du inte bara dig själv - du skadar dem som verkligen bryr sig om dig när de, gång på gång, ser dig bli utnyttjad och söndertrasad av själviska människor och monster och du dessutom tar dessa monsters parti framför dina närmaste.
thefascinatingmonster.blogg.se

Postat av: Kao

Publicerad 2015-12-30 11:32:48

Bra skrivet. Det stämmer på pricken med vad jag själv upplevde under 1½ plågsamma år för väldigt länge sen - och lyckades ta mej ur. Tror, precis som du skriver, att man som kvinna har någon slags önskan om en omtänksam man som också är stark nog att BESKYDDA en. Det ligger nåt ursprungligt i en sån önskan, tror jag. Men det blir precis tvärtom! 'Mitt' psyko isolerade mej från släkt och vänner. Det fanns endast en enda person som hjälpte mej så gott hon kunde. Det var en ruskig tid och jag lider, på sätt och vis, fortfarande av hans terror. I tankarna dyker han upp då och då och jag mår illa bara jag tänker på det. En psykopat ser på andra människor på samma sätt som han ser på djur eller bilar och andra saker - de är till för att utnyttjas.

Kao

Svar: Skönt att höra att du tog dig ur det! Men jag förstår att ärren finns kvar. Kanske kan ditt illamående dämpas om du påminner dig om att han inte kan vara på något annat sätt än han är. Han är störd och han kan inte göra något åt det ens om han skulle vilja.

Självklart vill han inte. HAN har inte ont av vad han är och av vad han gör mot andra...men OM han hade kunnat känna ånger och en vilja att ändra sig så går det ändå inte. En väsentlig del av hans hjärna fungerar inte och då han heller inte fungera som en normal och god människa.
thefascinatingmonster.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela